Élni és halni hagyni (1973)
2008.11.09. 21:53
Hamlet
A film A
Gyémántok az örökkévalóságnak után az addigi James Bond,
Sean Connery
végérvényesen úgy döntött,
szögre akasztja a 007-es elegáns öltönyét
és megbízható Walther PPK-ját. (Tíz
évvel későbbi visszatérése a
Never Say Never Again-nel csupán
Kevin McClory
ügyes sáfárkodása a Fleming regények
szerzői jogával - az 1983-as év "hivatalos Bond-filmje"
majd az
Octopussy lesz.)
Connery egy
interjújában elmondta: minden vágya az volt, hogy
saját golfpályája és saját bankja
legyen. Mivel a '70-es évek elejére már
mindkettővel rendelkezett, teljesen fölöslegesnek
érezte Bond-filmek forgatásával múlatni az
időt. A készítők így kénytelen voltak
új 007-es után nézni. A keresés nem tartott túl sokáig, mivel már a
Dr. No
előkészületei idején felfigyeltek egy fiatal angol
színészre - aki időközben hihetetlen
népszerűségre tett szert
Az Angyal (The Saint)
című tévésorozattal. Simon Templar egyfajta
modernkori Robin Hood volt, azzal a különbséggel, hogy
a meglopott gazdagok javaiból a szegényeknek nem adott
semmit. A szereplőre jellemző kifinomult humor és elegáns
megjelenés ideális 007-es ügynökké tette
Roger Moore-t, jóllehet, neki és a
Bond-stábnak igyekeznie kellett, nehogy a jellegzetes
szemöldökfelvonás és a hihetetlen kalandok
láttán a néző úgy érezze,
Az Angyal
egyik epizódját nézi éppen a moziban.
Ráadásul arra is kínosan ügyelni kellett,
hogy a Moore-féle Bond ne a korábbi Connery-Bond
utánzata legyen, "angyalibb arccal" - és
határozottan kevesebb testszőrzettel. A
különbségek kihangsúlyozása miatt az
alkotók elhagyták a
Sean Connery-hez köthető, jellegzetes ügynök-allűröket (például a
Live And Let Die-ban
Bond egyszer sem kér vodka-martinit), ám eme
"szentségtörések" ellenére az új
színészt meglepően hamar elfogadta a
közönség. Olyannyira, hogy sokaknak
Roger Moore
finom humora sokkal szimpatikusabb Bond-vonássá
vált, mint a korábbi színész nyers
skótsága. (A sokadik Roger Moore-film után
már megfigyelhető egy olyan tendencia, hogy ha mondjuk Bond egy
csinos kémnővel kerül szembe, aki egy apró pisztolyt
fog rá, akkor a jelenet a két színész
esetében kétféleképp folytatható.
Moore Bondként elsüt valami szellemességet, majd megcsókolja a nőt - míg
Connery alighanem szó nélkül felpofozza, mielőtt ágyba vinné...) Az 1973-as
Live And Let Die nem spórol az eredeti
Fleming-regények
egyik legfontosabb elemével, a Karib-tengeri szigetvilág
izgalmainak bemutatásával. Táncoló
jamaicaiak színes forgataga, misztikus
woodoo-szertartások, cápák, aligátorok,
mérgeskígyók, trópusi drogok,
motorcsónakos üldözés... Minden együtt van
egy kiváló filmhez - sajnos azonban az eredmény
inkább hasonlít azokra a népszerű, régi
kalandfilmekre, amelyekből
Spielberg és
Lucas is merítettek az
Indiana Jones-filmek készítésekor. Ráadásul az
Élni és halni hagyni-ból
sok olyan elem hiányzik, ami a kötelező jamaicai
helyszínen túl Bond-történetté tesz
egy Bond-történetet - pedig
Guy Hamilton rendezőnek (különösen egy
Goldfinger és egy
Diamonds Are Forever levezénylése után) elvileg kisujjból kéne kiráznia az ilyesmit. Mivel
indít egy "tipikus" Bond-film? Mini-történettel,
ahol a derék 007-est láthatjuk, amint felrobbant valamit,
vagy leszámol valakivel - mintha csak egy
régivágású kalandfilm-sorozat előző
részének végét csíptük volna
el. Ez az
Élni és halni hagyni-ból
teljességgel hiányzik, helyette kapunk egy
ENSZ-közgyűlést (magyar felszólalóval
és nevetségesen bárgyú
gyilkossággal); egy New Orleans-i jazz-temetést (amely
szó szerint gyilkos humorával - "Ki a megboldogult?"
"Maga..." - már előrevetíti az egész film
könnyed hangvételét), és egy
félelmetes emberáldozós jelenetet San Monique
szigetén, a már említett kalandfilmes
stílusban. A szokásos, formás női idomokra
vetített betűkkel operáló főcím után
Bond általában az MI6 londoni
főhadiszállásán kapja meg az
eligazítást. Itt M (
Bernard Lee) és Miss Moneypenny (
Luis Maxwell)
egyenesen Bond házába csörtetnek, hogy
kiadják az ukázt: három ügynök meghalt,
Bond azonnal csomagoljon, irány a Bahamák.
Útravalóul mindössze egy Rolex órát
kap (beépített mágnessel és
körfűrésszel, ahogyan azt megszokhattuk) - de nem a
jó öreg Q-tól.
Tom Mainkiewicz tehát újabb Bond-forgatókönyvírókra vonatkozó szabályt szegett meg (
Desmond Llewelyn nem is szerepel ebben a filmben). A
küldetés és a szuperkütyü már
megvan, itt az ideje, hogy a 007-es elkezdje a nyomozást -
jó szokásához híven Londontól
több ezer kilométerre. Bond természetesen nem
Sherlock Holmes-módjára (kemény
agytornával, racionális
bizonyíték-elemzéssel, stb.) következteti ki,
hogy kik a rosszfiúk és hol a
búvóhelyük, éppen ellenkezőleg. A Főgonosz
válogatott bérgyilkosokat küld a 007-es
nyakára, akik sokszor a lehető legelképesztőbb
módon próbálják elveszejteni hősünket
- ahelyett, hogy egy alkalmas időpontban hidegvérrel
golyót röpítenének a fejébe. E
tekintetben az
Élni és halni hagyni sem
lóg ki a sorból, sőt, a jelenet, amelyben Bondot egy
aligátoroktól hemzsegő tó kellős
közepén hagyják egy apró szigeten,
kifejezetten ötletes kivégzés (lenne, ha a 007-es
nem ugrálna végig olimpikonokat
megszégyenítő eleganciával a krokodilok
hátán, egészen a partig). Idővel
természetesen felbukkannak a Bond-lányok is. Az első, egy
ügyetlen kettős ügynök, Rosie Calver (
Gloria Hendry).
Ő segít Bondnak eljutni a Főgonsz rejtekhelyéig (aki
ezúttal egy politikus, sötét bőrrel és
még sötétebb gondolatokkal, ráadásul
kábítószercsempész
mellékállással), de csúnya halált
hal, mikor a gazfickóknak már nincs rá
szükségük. Természetesen felbukkan egy
másik nő is: a hamvas szépségű Solitaire (akit az
Onedin család ártatlan tekintetű üdvöskéje,
Jane Seymour
alakít), aki kénytelen-kelletlen udvari
jósnőként segíti Kanangát - egészen
addig, amíg Bond meg nem fosztja a... fogalmazzunk úgy,
rabláncától.
A
007-es kiszabadítja Solitaire-t Kananga
fogságából, de a biztonságot jelentő CIA
főhadiszállást már nem érik el: a Főgonosz
zsoldosai páratlan üldözési jelenetekben
nehezítik meg a menekülők dolgát. Nyaktörő
kergetőzést láthatunk a sportrepülőtéren,
majd ezt követi egy még látványosabb: a
motorcsónakos menekülés New Orleans mocsaras
holtágaiban igazi csemege a műfaj szerelmeseinek, mely nem
nélkülözi a humort sem (a bérgyilkosok
félszigeteken átugrató csónakjai kerti
úszómedencékben, vagy épp egy esküvői
sokadalom ünnepi tortájának közepén
végzik). Nem maradhat el a Főgonsz
magánhadseregéből testi erejével vagy
különös adottságaival kilógó
Bikanyakú Martalóc sem, akinek ősképe
hagyományosan Odd Job, a
Goldfinger pengekalapos kínaija. A
Élni és halni hagyni-ban
egy hórihorgas, kampókezű néger tölti be ezt
a szerepet, aki a rá szegezett pisztoly csövét is
vigyorogva hajlítja el (és Bond is csak úgy tud
fölébe kerekedni, hogy kihajítja egy
száguldó vonatból). A
hagyományos Bond-forgatókönyv egy ponton azonban
átvált kalandfilm-stílusba: Solitaire-t
elrabolják Bondtól, és San Monique
szigetére viszik, hogy ott egy póznához
kötözve, nagyszabású woodoo szertartás
keretében áldozzák fel. A sziget tele van
trükkös szerkezetekkel: póznára tűzött
koponyákba rejtett mozgásérzékelővel, vagy
a Halál Hercegét a hívők közé
repítő, sírgödörbe épített
lifttel. Bond és a vadak fogságából frissen
kimentett, tüneményes védence teljesen
véletlenül talál rá az utóbbira - mely
minő véletlen, épp a Főgonosz földalatti titkos
rejtekhelyére vezet. Itt már ismét egy olyan
jelenet következik, amely a Bond-filmek elmaradhatatlan
epizódja: az ellenfél, aki immáron biztos a
győzelmében, körbevezeti a 007-est rejtett
birodalmában, és elmondja neki a Nagy Tervet.
Őfelsége titkosügynöke ilyenkor
általában két dolgot tesz. Vagy a
"körséta" alkalmával piszkál hozzá
valamihez, amivel egy csapásra tönkreteheti a Főgonosz
mesterkedéseit; vagy fogságba kerül, ahonnan
rövid úton kiszabadul, és immár egyedül
kóborolva a Titkos Objektumban, kíséret
nélkül találja meg annak leggyengébb
pontját. A
Live And Let Die
sajnos itt, az utolsó felvonásban is felemásan
teljesít. Kanangának ugyanis nincsenek világuralmi
ambíciói, nem lopott el
atom-tengeralattjárót vagy kódfejtőt egyik
nagyhatalomtól sem, és még csak egy
nyavalyás lézerágyúval felszerelt műholdja
sincsen. Ő egyszerűen csak kábítószert termeszt
egy szigeten, amit woodoo papokkal és gyilkos csapdákkal
véd a kíváncsiskodóktól. Bond
így tulajdonképpen egy egyszerű, hétköznapi
bűnözőt tesz el láb alól (tegyük hozzá,
igen nevetséges módon: sűrített levegővel
töltött patron nyom le Kananga torkán, amitől az
felfújódik és szétrobban...), ami valljuk
be, nem túl elegáns cselekedet egy felsőligás
szuperkém részéről. Pedig a misztikus
környezet szinte adja magát a
világraszóló összeesküvésekhez: a
woodoo-babákkal irányított ENSZ-politikusok
csillagászati összegeket szavaznak meg a
közgyűlésen Kananga karibi drogparadicsomának, a
Nagy Fekete Ember pedig átkokkal és rontásokkal
végez a kábítószerüzletben
érdekelt rivális bandák vezetőivel, hogy egymaga
irányíthassa az összes nemzetközi
bűnszervezetet... Az
Élni és halni hagyni-ból
azonban egész egyszerűen hiányzik az a bizonyos Nagy
Tét, ami indokolná egy duplanullás
ügynök bevetését - így a
végeredmény szórakoztató kalandfilmnek
kiváló, Bond-történetként azonban
korántsem állja meg a helyét.
A DVD Mint ahogyan a sorozat előző darabjai, az
Élni és halni hagyni is
átesett a DVD-megjelenés alkalmából egy
igen impresszív, kockáról-kockára
történő digitalizáláson, és egy 5.1-es
hangújrakeverésen. Az eredmény több, mint
lenyűgöző. A film felújított változata
immár a készítők
audiókommentárjával is végignézhető,
az extra lemez pedig számtalan további
érdekességet tartalmaz a Bond-rajongók
számára.
Az MI6 rejtekhelyén ezúttal igen érdekes dolgokat találunk: egy húszperces archív dokumentumfilmet a
Live And Let Die
forgatásáról, egy
összeállítást a moziplakát
születéséről (
Live And Let Die Conceptual Art), és egy fergeteges kabarérészletet egy 1964-es
Szeszélyes évszakok-jellegű tévéműsorból, ahol a szemtelenül fiatal
Roger Moore a szabadságát töltő James Bondként űz gúnyt a kémek világából. A
007-es küldetés
opcióban tematikus sorrendben nézhetjük végig
a film egyes jeleneteit (például külön a
Bond-lányok belépőit, külön a 007-es
által bejárt helyszíneket, stb.) eredeti nyelven.
A
Küldetésdosszié menüben még
egy fél órás werkfilmet találunk
(szerencsére nem ugyanazokat a kulisszatitkokat árulja
el, mint az
MI6 rejtekhelyén őrzött párja),
valamint itt kapott helyet egy másfél perces jelenet a
jazz-temetésről, és egy kisfilm, melyben
Roger Moore-t
láthatjuk a sárkányrepülős jelenet
próbáján és éles
felvételén. A
Propagandaminisztérium
menüpontban tévé- és mozielőzeteseket,
valamint korabeli rádiószpotokat találunk, majd a
szokásos képgaléria zárja az extrák
sorát. (Az audiókommentár csak angol, a többi
extra viszont magyar felirattal is megnézhető) A duplalemezes
DVD-hez a többi filmnél már megszokott
igényes papírtok, valamint a forgatással
kapcsolatos érdekességeket tartalmazó pár
oldalas füzet is jár. Nem kétséges: a James
Bond filmek kétlemezes, különleges kiadása
alaposan leiskolázta a mostanság itthon megjelenő
kiadványokat, tartalomban és kinézetben
egyaránt.
Kommentáld!