Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Lassú, csendes, feliratos, hosszú, nélkülözi a gyors vágásokat, a látványtrükköket, de akinek van türelme kivárni a csodát, az szeretni fogja Andrej Tarkovszkij Stalker című alkotását!
![]() |
Stalker |
A címszereplő Stalker, egyféle idegenvezető a Zónában, a tiltott övezetnek számító területen, ahová a titkos vágyaikat beteljesítők vándorolnak el. A film középpontjában az az utazás áll, melynek során Stalker az Írót és a Professzort vezeti be a Zónába. Ezen a területen egykor állítólag meteor csapott be vagy űrhajó szállt le, elpusztítva minden ott lévő életet és rejtélyes energiát hagyott hátra maga után. Korábban turisták mentek a Zónába, de vissza már nem tértek. Akinek mégis sikerült, annak megváltozott az élete. Zordon (Magányos Farkas), a korábbi vezető miután átlépte a küszöböt, rá egy hétre itt a világban dúsgazdag lett, majd felkötötte magát. Stalkert sem hagyja büntetlenül az övezet. A kislánya béna. A "Zóna áldozata". Ő maga pedig többször ült börtönben tiltott útjai miatt, mégis kész az életét is kockára tenni, csakhogy másokat elvezessen a boldogság megtapasztalásáig. Tisztelettel viszonyul a Zónához, s ezt megköveteli a vándoroktól is.
A területnek két határa van: egyiket rendőrkordon
védi, mert az állami karhatalom tiltott övezetnek minősítette és
lezárta. A másik a Zóna közepébe vezető küszöb, melyen keresztül a
titkos vágyakat teljesítő szobába lehet jutni. Mert a mendemondák úgy
tartják, a Zónában teljesülnek az ember kívánságai.
![]() |
Útitársak |
A film rendezője a szimbólumok nagymestere volt. A Zónába utazás átkelést jelképez a gyakorlati világból a spirituális világba. Befelé jutás a saját lényünk középpontja felé. Stalker szerepe a lelki vezetőé, ki nem mutathatja az utat a másik kettőnek, csupán segítheti őket abban, hogy megtalálják saját útjukat lelkük mélyére. A Tudós és az Író morális és etikai kérdésként kezelik ezt a problémát, mert érzik, hogy életük legfontosabb pillanata következett el. Rájönnek, hogy a csoda a belső megváltozás, a hit képességének visszaszerzése. A tudatosan vállalt átlépés az egyetlen lehetőség, amin keresztül a szobába juthat az ember.
A Tudós úticélja, hogy
elpusztítsa a Zónát, nehogy valaki zsarnoki vágyaitól vezérelve lépje
át a küszöböt, s elpusztítsa az egész világegyetemet. Hosszas birkózás,
veszekedés után a professzor más belátásra jut. Ő a titkok szobájának
küszöbéig jutva ezt a belső utat tette meg. Stalkert pedig
elviselhetetlen fájdalommal tölti el a Tudós és az Író vonakodása, s
hogy nincs kit bevezetnie a szobába. Stalker a hit embere, aki másokat
is hitre tud vezetni. Nevezhetnénk a Zóna papjának, kinek alakja mélyen
az orosz hagyományba gyökeredzik. A szerzeteshagyományban ugyanis
Stalker alakjának a sztarec felel meg. Pontosabban szólva Zosszima
sztarec alakja a Karamazov testvérek c. Dosztojevszkij regényben. Az
orosz hagyományban a sztarec az a lelki vezető, aki megkapta a
megkülönböztetés karizmáját.
![]() |
Egyikük sem lép be a szobába, mégis egészen más
emberként térnek vissza a valóságba. Stalker szeretné a saját igazi
közegébe, a Zónába vinni családját. Nyakába is veszi járásképtelen
kislányát, kinek fejkendője, bekötött feje az egyetlen karakterisztikus
utalás Oroszországra, ill. a történet helyszínére. Mégis a
nyitóképsorban látott lakásba tartanak. Stalker ágynak dől és vonaglik,
értelmetlennek érzi áldozatvállalását, és mert nincs aki átlépje a
küszöböt, azaz nincs aki bízna szíve tiszta vágyaiban, nincs már olyan
ember, aki hinne!
Eközben kislánya a konyhában olvas, s
tekintete megmozdítja az asztalon lévő poharat, míg a néző Beethoven
Örömódáját hallhatja. A győzelem, a hit megnyilatkozása ez. Azé a
csodáé, mi már csak erkölcsi csoda lehet, csak erkölcsileg teljesülhet,
erkölcsileg következhet be, egészen odáig, hogy minden technikai trükk
nélkül - a puszta tekintet ereje elegendő lesz ahhoz, hogy a holt
tárgyakat megmozdítsa az asztalon.
![]() |
Andrej Tarkovszkij |
A szovjet filmkészítés meghatározó alakja Andrej
Tarkovszkij, a nagy formateremtő művészek közül való. A korproblémákat
az egyén gondjának tekintő művész, aki az emberiség gondjaira figyel,
miközben eredeti módon merít az orosz szellemiség, a múlt századi
hagyományait folyamatosan őrző orosz értelmiség élet- és
gondolkodásmódjának, kultúrájának örökségéből.
Magától értetődő
természetességgel közlekedik az álmok világában, nem magyarázkodik,
csak formát ad látomásainak a legsúlyosabb, de egyszersmind
legképlékenyebb közegben. Olyan művész, ki katasztrófaként éli meg,
hogy a modernitás racionalizmuskultusza elfeledtette az emberrel saját
örök, spirituális értékeit, elszakította az embert a közösségtől és
önmagától. Ráadásul abban a korszakban kellett létrehoznia művészetét,
amikor az orosz civilizáció - a 60-as évekbeli utolsó virágkora után -
kimúlt. Két világ között állt, és egyikben sem volt otthon.
Éppúgy mint főhőse, ő is lelki vezetőként működik, aki segít nézőinek megtalálni az utat önmagukhoz.
![]() |
A színes, feliratos szovjet sci-fi 1979-ben készült.
Rendezte: Andrej Tarkovszkij
Szereplők: Alisa Freindlich, Nyikolaj Grinyko, Alexandr Kajdanovszkij, Anatolij Szolonyicin
Játékidő: 165 perc
A film Arkagyij és Borisz Sztrugackij 1972. ПИКНИК НА ОБОЧИНЕ/Сталкер (Piknik a senkiföldjén / Piknik az árokparton / Sztalker) könyve alapján készült.
A képek forrásánál a SuliNeten hivatkozott link már nem működik, de maga az oldal igen: http://www.mhvf.net/
Andrej Tarkovszkij (1932-1986)
Szilágyi Ákos: "Az ész szaltó mortále" (Filmkultúra 1980/6.) - Gothic.hu
Tarkovszkij szellemi útja - Filmvilág
Film adatok - Kritikus tömeg.org
Blogger hozzászólás - Motion Renaissance
Szrtugackij testvérek könyvei - E -book
Arkagyij és Borisz Sztrugackij - Wiki
Isolde olvasónaplója - Sztugackijékról
Forrás: SuliNet
|
|
M Imre írta 1 napja a(z) Közérdekű fórumtémában:
Mi nyílt levelet írtunk Bernadettnek, hogy 10.000 ...
Keczánné Macskó Piroska írta 1 hete itt:
Jó szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Újabb Marvel-produkciót forgatnak nálunk
Horror áron kelt el Sean Connery Bond-filmes pisztolya
Újabb részlet derült ki az Oscar-díjról
Magyar film készül a karanténról