Hazánkban is hódít a BBC aktuális sikerszériája, A
muskétások című legújabb Alexandre Dumas-feldolgozás. Ennek apropóján
összeszedtünk mindent, amit a köztévén futó sorozatról és a testőrök
eddigi filmes karrierjéről tudni érdemes.
Azt hinné az ember, hogy
Alexandre Dumas
a három testőrről szóló regényéről és folytatásairól mostanra minden
bőrt lehúztak. Az alapmű 1844-es publikálása óta először is musical
készült belőle, még 1928-ban, később pedig képregény, mesekönyvk és
animációs film formájában is megjelent, de a legelképesztőbb számadat
mégis az, hogy a mai napig nem kevesebb, mint 25 alkalommal (!) vitték
mozi- vagy tévéfilmre a testőröket.
Hát nem daliásak? - A Sutherland-Sheen-O'Donnell-Platt négyes 1993-ból Utóbbiak közül a legismertebbek a ’70-es években forgatott
A négy testőr-filmek
a Michael York, Charlton Heston, Oliver Reed és Richard Chamberlain
fémjelezte sztárgárdával. Illetve, ne feledkezzünk meg az imádnivalóan
pocsék,
A három testőr
című 1993-as akció-kalandfilmről, amiben Kiefer Sutherland és kollégái
díszelegtek, azokban a mérhetetlenül autentikus kék felöltőikben (lásd
fent). Valóságos csapás volt ez a Dumas-örökségre.
A muskétások
sorozat hatásossága és nemzetközi sikere tulajdonképpen mindazon
egyszerű tényezőkben keresendő, amelyek a korábbi filmes és tévés
adaptációkból hiányoztak. A sorozat ötletével előálló Jessica Pope and
Adrian Hodges producerek agyafúrtak és jól mérték fel, hogy mi is kell
egy elismerésre és nézői érdeklődésre méltó testőrös szériához: meggyőző
korhűség, egy csipetnyi vagányság, na és persze vadidegen színészek.
Merthogy azt már az elmúlt évtizedek filmváltozatai - legutóbb Paul W.
S. Anderson förtelmes
A három testőre
(2011) – bebizonyították, hogy a történet ismert színészekkel
egyszerűen kudarcra van ítélve: Athos, Porthos, Aramis és D’Artagnan
kulturálisan olyan erős nyomot hagynak mindenkiben, hogy ha egy-egy
ismerős arccal kell őket azonosítani, akkor élből elutasítjuk őket. A
BBC producerei mindenesetre biztosra mentek, és az egyéniségük alapján
egyből beazonosítható négy kardforgató szerepére kiválogatták a
legideálisabb arcokat. Először is a tragikus hős előéletével megvert,
magának való, ugyanakkor macsó Athos megformálására a 33 éves
Tom Burke-öt
szúrták ki. Burke ugyan már a 2000-es évek eleje óta színészkedik, de
ezidáig csupán tinglitangli tévéfilmekben kapott szerepeket. Mellette a
sokkalta szociálisabb és lazább Porthos eljátszását - aki a kvartett
iszákosát is megtestesíti -
Howard Charles nyerte meg. A csapat szívtiprója, Aramis a venezuelai születésű, chilei-brit állampolgár
Santiago Cabrera lett, míg a testőrök talán legismertebb alakjának, D’Artagnannak a 25 éves
Luke Pasqualinót
választották ki a castingon. Utólag elsősorban ez a négy szimpatikus,
külön-külön is ígéretes fickó és az ő alakításaik azok, amik elviszik a
hátukon a show-t.
A hóban is lazán pózoló muskétások: Aramis, Athos, D'Artagnan és Porthos Ne
feledkezzünk meg a széria vizualitásáról sem, hiszen a remek díszletek
és kosztümök rengeteget tesznek hozzá a hitelességhez, bár a jelmezek
egy ponton ellentmondásossá válnak: azok a bőrszerkók, amiket a testőrök
hordanak, némiképp mintha kilógnának a 19. század első felének
Franciaországát oly korrekt módon megidéző ruhaneműk sorából. Mégis, a
tagadhatatlanul mutatós, a hősöket egy rockbanda lazaságával felruházó
gúnyák, tulajdonképpen annyira jól vannak dizájnolva, hogy nézőként az
ember nemhogy nem hőbörög az eltúlzottságukon, de még csodálja is őket.
Merész, de telitalálat húzás volt ez az alkotóktól: valahogy így kell
egy már több tucatszor megrágott koncepciót feltuningolni és egyes
elemeiben új köntösbe bújtatva felfrissíteni. A
köztévén eddig látott 7 epizód során kiviláglott, hogy a sorozat írói
habár lojálisak Dumas örökségéhez, mégsem restek azt szabadon
továbbgondolni annak érdekében, hogy produkciójuk ne pusztán egy újabb
adaptáció, hanem az eredeti egyfajta folytatása is legyen. Ennek
eredményeképpen D’Artagnan a testőrökhöz verődésének, azaz a kvartett
megalakulásának „eredettörténetét” leszámítva (ami itt-ott ugyancsak át
lett írva), a testőrök a továbbiakban csupa új kalandba keverednek. Az
egy-egy önálló sztorit elmesélő epizódokban fogyasztható arányban
keveredik az ármánykodás és az akció, némi romantikával megfűszerezve.
Némi merengős menőzés: az új kvartett minden idők legtrendibb négy testőre Szem
előtt tartva a mai közönségbarát sorozatok rugalmasságát, a készítők az
események szempontjából egyáltalán nem láncolják egymáshoz a részeket,
mindazonáltal felfedezhetőek egyfajta, az évad egészén átívelő témák,
amelyek a regényből erednek. Ilyen például az, hogy Richelieu bíboros
egy álnok kígyó, aki a kissé félkegyelmű XIII. Lajos hatalmának
megdöntéséért áskálódik, vagy a lelketlen végzet asszonya, Lady de
Winter karakterének története, aki annak ellenére nem átall keresztbe
tenni a testőröknek, hogy ő Athos korábbi neje. Mindezen motívumok olyan
szempontból konstruktívak, hogy így
A muskétásokat
folyamatosan követő nézők úgy érezhetik, hogy a sorozat hosszútávon is
tart valamerre, ahelyett, hogy csupán különálló történetek füzérét
élvezhetnék benne. Hogy mit hoznak a következő részek és a már forgó 2.
évad, azt pedig kíváncsian várjuk.
Kapcsolódó bejegyzések:
Hamarosan a magyar nézők is láthatják Kevin Costner új sikersorozatát
Ezrek várnak Trónok harca szerepre
Csúcsformában sorozat – Megvan Chris Tucker karaktere is
Újabb Marvel-produkciót forgatnak nálunk