Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ha felülemelkedünk azon, hogy angolszász színészek kamuorosz akcentussal nyomoznak a sztálini rögvalóságban, jól fogunk szórakozni a filmidő 125. percéig. Utána álljunk fel, és menjünk ki.
Kétségtelen, hogy A 44. gyermek nem a világ legjobb krimije, de kicsit túlzó a Rotten Tomatoes 25%-os osztályzata. Ugyanis a rendező Daniel Espinosa úgy gyártott egy paranoia-filmet, hogy soha semmilyen kapcsolata nem volt kommunista diktatúrákkal, nem élt olyan környezetben, amelyben állandó félelemben teltek volna a mindennapjai, vagy rettegnie kellett volna a besúgók miatt. A film ennek ellenére zsigerien tárja elénk már az első jelenetektől fogva, milyen is (lehetett) a sztálini Szovjetunió működése, ahol nem kell elkövetni semmit ahhoz, hogy gyanússá váljon az ember (a tételt mondjuk az orosz cenzorok nem biztos, hogy osztják, hiszen a „csúsztatásokra" hivatkozva az Orosz Föderációban nem mutatják be, de ezt is kezeljük a helyén).
Ezekben az embertelen szovjet időkben játszódik A 44. gyermek
története, amelyben Lev Gyemidov (Tom Hardy) a nagy holodomor alatt
árvaként nő fel, és a biztos pusztulástól az menti meg, hogy beáll
katonának. Emberünk szépen lépdel felfelé a katonai ranglétrán, ráadásul
a Reichstag ormára elsőként szovjet zászlót aggató honvédként pikk-pakk
nemzeti hős is lesz. Legközelebb 1953-ban látjuk a már veterán katonát,
aki feleségével (Noomi Rapace) fényűző moszkvai életet él, s emiatt
szúrja is mások szemét. Egy korábban általa megbecstelenített kollégája
(Joel Kinnaman) elkezdi fúrni, így nem kell sok, hogy Lev és neje
csakhamar Szibériában találja magát. A sztorit közben megbolondítja egy
gyerekek ellen elkövetett sorozatgyilkosság is, amit a szovjet vezetés
inkább „sorozatbalesetként” kezel, hivatkozva a film során sokszor
mantrázott „a paradicsomban nincs gyilkosság” megállapításra, s
egyben utalva arra, hogy az efféle tevékenység (emberölés) a
kapitalista országok huncutsága, a Szovjetunióban nem lehet rá
precedens.
A filmidő első fele remekül alapozza meg a karakterek
motivációit és azt az élethelyzetet, amiben kénytelenek senyvedni,
igazán erős pillanata a filmnek, amikor Lev választás elé kerül, hogy
koholt vádakkal felnyomja nejét a KGB-nél, vagy mindketten mehetnek egy
gulágnál is rosszabb helyre. Lev ráadásul folyamatosan bizonytalan
döntéseit illetően, és amikor neje felvázolja neki házasságuk valódi
mozgatórugóit, abban minden benne van egy diktatúra működéséről, amit
valószínűleg egy amerikai nem érthet, csak az Elbától keletre élők
(gyanítom ebből is fakad, hogy a film bemutatása hetében nem volt tényező a tengerentúli box-office listán).
A film ügyesen, nem közhelyes panelekből építkezve halad előre és
nagyjából ott romlik el, amikor Lev kényszerszáműzetéséből próbálja
felgöngyölíteni a gyermekgyilkosságok ügyét, amelyben személyes
érintettsége is van egy jóbarátja által. Innentől a lassan kibontakozó
karakterdrámát felváltja az amerikai akciófilmekre oly jellemző gyorsan
lezavart nyomozás felskiccelése, ami a végén egy igazán klasszikus
álomgyári befejezésben kulminálódik. Pedig egészen sokáig azt hittem, A 44. gyermek méltó lesz a téma korábbi, 1995-ös feldolgozásához, a Stephen Rea és Donald Sutherland főszereplésével készült X polgártársához,
amely ugyanúgy Andrej Romanovics Csikatilo, vagyis a rosztovi rém
hetvenes-nyolcvanas években elkövetett gyilkosságain alapszik.
Hardy igazolja, hogy nem tehetségtelen színész és kiválóan játssza a
rendszert kiszolgáló, de elvekkel, lelkiismerettel rendelkező katonát,
Noomi Rapace-szal kiváló párost alakítanak, Joel Kinnaman olyan szemét,
hogy legszívesebben pofán törölnénk, Gary Oldman pedig Gary Oldman.
Mindent átjár a paranoia, a kiszolgáltatottság, és az érzés, hogy
bármikor rosszra fordulhatnak a dolgok. Erős tételmondatok, húsbavájó
realizmus jellemzi A 44. gyermeket, de közben valahol mégis
elbukik. És legkevésbé sem azon, hogy a szerencsétlen angolszász
színészek magukra erőltetik az orosz akcentust. Leginkább az utolsó 12
perc felesleges, azt nyugodtan ki lehet hagyni. Ez persze lehetetlen,
szóval csak ezért ne vessük el magunktól. Nem olyan rossz film ez, mint
ahogy az amerikai kollégák állítják a Rottenen.
Forrás: http://mozi.hir24.hu/
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 2 hete itt:
Jó Szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Minyonok kritika
Újabb Marvel-produkciót forgatnak nálunk
Újabb részlet derült ki az Oscar-díjról
Miért vonult vissza Cameron Diaz hat évvel ezelőtt?