Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Film Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Film Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
George Miller visszatérése a legendás Mad Max-szériához egy rengeteg friss ötletet felvonultató, kíméletlenül intenzív és elképesztően látványos akciómaratont eredményezett.
1979-ben a mindaddig csupán rövidfilmeket forgatott, akkor 34 éves George Miller bemutatta első nagyjátékfilmjét, a Mad Max című, saját ötletén alapuló látomást, amely a maga autó- és sebességorientált, disztopikus világával új műfajt teremtett. A csakhamar rendezőzseninek kikiáltott Miller két évvel később bebizonyította, hogy az első rész jóformán semmi nem volt ahhoz képest, ami ebben a zord jövőképet felvázoló zsánerben rejlik, hiszen leforgatta sikerfilmjének folytatását, Az országúti harcos alcímű darabot, amely az elsőénél még merészebb és még bizarrabb stílusával nyomban kultfilmmé vált. Miller aztán 1985-ben még egy, eredetileg nem is Mad Max-filmnek szánt történettel, Az Igazság csarnokán innen és túl című felvonással megpróbálta újfent meglovagolni az önmaga teremtette univerzumot, de ez végül csúfos kudarcba fulladt, így a franchise-nak is befellegzett. Legalábbis ez volt a helyzet az elmúlt három évtizedben, azonban most elkészült a negyedik rész, a szériába új életet lehelő A harag útja, amely már a 21. század követelményeihez idomulva képes újat nyújtani mind a poszt-apokaliptikus víziók, mind pedig az akciófilmek terén. Az új Mad Max egyik érdekessége, hogy ez nem egy reboot, de igazán folyatatásnak sem tekinthető, hiszen összesen két fő eleme van, amelyek összekapcsolják a franchise korábbi részeivel: az apokalipszis utáni világ és Max Rockatansky karaktere. Utóbbi, ez a megkeseredett, a senki földjét lepusztult szuperjárgányán járó ex-rendőr egymagában küzd a túlélésért, miközben múltja és elvesztett szeretteinek emléke gyötri. Így Maxszel (Tom Hardy) egy félőrült figuraként ismerkedünk meg a film elején, akit aztán gyorsan le is vadász verdás huligánok egy csoportja. Elhurcolják hegyoldalba vájt, várra emlékeztető központjukba, melynek ura Halhatlan Joe (Hugh Keays-Byrne), aki éppen egy szállítmány benzint és ivóvizet készül útnak indítani az egyik imperátora, Furiosa (Charlize Theron) által parancsnokolt konvojjal. Azonban a tartálykocsi tartalma ebben a világban a legnagyobb kincseknek számít, a kocsit vezető nő pedig váratlanul útirányt módosít, és másfelé kormányozza csapatát, ezzel pedig felbőszíti a nagy Joe-t. Ráadásul kiderül, hogy Furiosa kiszabadította az uralkodó háremét képező lányokat is, ezért aztán a hadúr rögvest utánuk indítja seregét, hogy visszaszerezze tulajdonait. Na és hogy miként keveredik az üldözők táborába a láncra vert Max? Az őt vérbanknak használó Nux (Nicholas Hoult) nevű hadfinak köszönhetően, aki Maxet is magával hurcolva csatlakozik társaihoz a pokoli hajszában.
Miként a szorosabb kapcsolódás a többi rész eseményeihez, úgy a
bonyolult cselekmény sem volt jellemző a Mad Max-filmekre régen sem, és A harag útja
esetében sem az, ami egyszersmind annyit tesz, hogy a film sztorija
valójában olyan egyszerű, mint a bot. Tudniillik miután mindenki elindul
a maga parádés verdájával, onnantól kezdve az ereszdelahajamat
akcióáradat is felpörög, aminek aztán a produkció minden más eleme
alárendeltetik. Ebbe beletartoznak az egyébként hallatlanul színes
karakterek is, akik közül Max és Furiosa viszik a prímet, de a köréjük
szerveződő apró menekülő csapat többi tagja, illetve az üldözők hadát
erősítő háborodottak is roppant változatosak. Kár, hogy a legtöbbjükkel
csak minimálisan foglalkozik a történet, pedig bennük és a lenyűgöző
poszt-apokaliptikus környezetben nagy potenciál rejlik. Ezt George
Miller is pontosan tudja: összehasonlítva az előző három filmjével, ég
és föld a különbség az új Mad Max-mozi és azok között, mind az ötletek,
mind a figurák, mind a torz, ámde bámulatos világ kidolgozottságát
tekintve. Ami a színészeket illeti, sajnos ők
is áldozataivá válnak Miller zseniális vízióinak, csaknem kivétel
nélkül. A címszerepből nyilvánvalóan kiöregedett Mel Gibson helyére Tom
Hardy remek választás volt az antihős Max megformálására, színészi
kvalitásait és fizikumát tekintve is ideális erre a szerepre.
Mindazonáltal amit előad, az nagyon messze van a legjobbjától: Hardy
ennél sokkal többre képes, csakhogy a magának való, szűkszavú harcosként
nem tud kibontakozni. Amellett, hogy az akciókban derekasan helytáll,
általánosságban a már bevált manírjait hozza, amelyek működnek ugyan, de
amúgy semmi extrát nem kapunk tőle. Kb. ugyanez igaz Charlize Theronra
is, aki kopaszon, a tökéletesen rászabható keménynő-attitűddel
voltaképpen rutinból játssza Furiosa szerepét. Hardy egyenrangú
partnereként veszi ki a részét a küzdelmekből, amelyeket szintén ügyesen
abszolvál, viszont ettől még az ő alakítása sem válik kiemelkedővé.
Azonban akad valaki, aki a szereplőgárdából kitűnve meggyőzőbb és
szórakoztatóbb is tud lenni a többieknél: ő nem más, mint Nicholas Hoult.
A srác ugyanis gyakorta a produkció legüdébb színfoltjává válik,
ráadásul az ő eredendően totál őrült figurája az egyetlen, aki némi
fejlődésen is átmegy, úgyhogy rá bizony érdemes odafigyelni.
A főkolompos George Millernek a remek elképzelések mellett a kiváló
rendezésért jár még nagy dicséret, főleg annak tükrében, hogy az elmúlt
három évtizedben mennyit fejlődött a filmezés és a technika, amelyeket
úgy alkalmaz jelen alkotásában, mintha mi sem lenne természetesebb. A
régi iskolát képviselő direktor a manapság már szinte elengedhetetlen
CGI csúcsra járatása helyett a filmet a Namib-sivatagban forgatva az
akciókat valódi környezetben, igazi verdákkal és kaszkadőrökkel
rögzítette, amelyek nemcsak külön pikantériát, de nagyobb élvezeti
értéket is kölcsönöznek az egésznek. A jelenetekben használt szenzációs
autópark megépítői, illetve a pirotechnikai elemekért felelős
szakemberek valami brutális teljesítményt nyújtanak; hála nekik és a
veterán operatőr John Seale
nagyszerű munkájának, az alkotás vizualitásában és tempójában nem
hasonlítható semmi máshoz, amit az ezredforduló óta moziban láttunk. Összességében a Mad Max: A harag útja
nem egyszerűen felnő a franchise első két darabjához (a harmadikat
inkább hagyjuk: ahhoz nem nehéz), de meg is haladja azokat, mindezt úgy,
hogy közben tökéletesen kiszolgálja a modern kor nézőit. Habár a
pofonegyszerű cselekmény és a bennük rejlő lehetőségek ellenére
kiaknázatlan karakterek némi hiányérzetet ébreszthetnek bennünk, mégis
amennyiben ezeken túltesszük magunkat, úgy egy hibátlan
poszt-apokaliptikus akciófilmet kapunk, amely a kétórás játékideje alatt
mindvégig a székhez tapasztja az embert. George Miller tehát büszke
lehet magára, miután ismét megmutatta, hogy nem véletlenül kiáltották ki
annak idején zseninek. Merthogy az a forgatókönyvíró-rendező, aki ennyi
idő elteltével ilyen hatásosan és stílusosan képes a halottaiból
feltámasztani az általa teremtett szériát, az tényleg tud. Addig is,
amíg elkészül a mester a már bejelentett ötödik résszel, javaslom irány a
mozi és az a bizonyos A harag útja.
Forrás: http://mozi.hir24.hu
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 1 hete itt:
Jó szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó bejegyzések:
Legenda kritika
Az Eichmann Show kritika
Ted 2 kritika
Minyonok kritika